Kvadrat Holding
2018
Projektledare/Förändringsledare
UTMANING: I samband med implementering av nytt affärssystem behövdes kravspecifikationen tydliggöras, aktiviteter och arbetssätt definieras samt genomförande av förändringen.
LÖSNING: En övergripande plan baserade på PPS och en agil arbetsmetodik med fyra veckors sprintar infördes och användes. Förändringsledningsplan etablerades och genomfördes. Utbildningsplan etablerades och genomfördes. Bl.a. med hjälp av ”E-learning”
RESULTAT: Trots stora utmaningar av tillgänglighet av kundens resurser kunde alla moduler utom ekonomiprocesserna driftsättas enligt plan. Modulen för ekonomiprocesserna driftsattas under september då ekonomifunktionen var beredd att ta emot systemet.
Migrationsverket
2017
Verksamhetsutvecklare
UTMANING: Ledningen upplevde att utvecklingsprojekt (främst med IT-innehåll) inte resulterade i nyttan som eftersträvades.
LÖSNING: Uppdraget på ca 10 månader innebar att en översyn genomfördes som hade till syfte att identifiera och föreslå konkreta förbättringsåtgärder och förbättringsområden inom den analyserade verksamheten som säkerställer förutsättningar för en effektiv, enhetlig, flexibel och framtidssäkrad verksamhet. Översynen genomfördes med fokus på verksamhets- och utvecklingsprocessen inklusive IT. Detta innebär även att även organisation, arbetssätt, styrningen av utvecklingsprojekt skulle kartläggas och analyseras. Uppdraget rapporterade till Generaldirektören (GD) och hans verksledning.
Mikael höll även utbildning i förändringsledning för ledning på HR
RESULTAT: En gedigen analys och konkreta planer presenterades för GD och hans ledningsgrupp. Resultatet används i det omfattande förändringsarbete som genomförs under 2018
Swedavia
2016 - 2017
Interimschef/Förändringsledare/Processutvecklare:Outsourcing
UTMANING: Ledningen önskade en utvärdering av strukturen och processer av företagets Service Center arbete inför en möjlig outsourcing. Det innebar att processer behövdes identifieras, dokumenteras och utvecklas. Dessutom skulle Mikael vara tf. chef för enheten på 13 personer under den aktuella perioden. Mikael rapporterade till en styrgrupp med medlem från koncernledning och HR-ansvariga.
LÖSNING: Ett modernt strukturerat och aktivt ledarskap i det dagliga arbetet infördes. Genomgång av samtliga processer genomfördes, bristfällig dokumentation åtgärdades samt processförbättringar genomfördes på kritiska områden och inom lättåtgärdade områden.
Efter rapportering till styrgrupp om status och åtgärder som genomförts tog koncernledningen beslutet att outsourca enheten.
En projekt- och förändringsledningsplan upprättades tillsammans med HR-chefer där Mikael och HR-ansvariga genomförde förändringen.
RESULTAT: Ett effektivt, snabbt och kontrollerat genomförande gjordes där överlämning till partnern fungerade mycket bra.
I utvärderingen i styrgrupp och projektledning (HR + Mikael) så bedömdes detta var det bästa förändringsprojektet i denna kategori.
Mikael har fått fler erbjudande om fler interimsuppdrag på Swedavia från representanter i koncernledningen.
Referens: Maria Wikberg, Chef Passenger Services
Sveriges Kommuner
och Landsting (SKL)
2017
Föreläsare: Förändringsledning
Genomförde 2 timmars föreläsning i förändringsledning för ca 30 stycken förändringscoacher inom Sjukvården (e-hälsa).
HRM
2017–2018
Coach
UPPDRAG: I samband med ett ledarskapsprogram för chefer inom ett fastighetsbolag så fanns ett behov av coaching av dessa under 12 månader.
LÖSNING: Sex coachingtillfällen per chef genomfördes där jag ansvarade för tre chefer.
RESULTAT: Samtliga chefer graderade denna serie av möten som mycket värdefulla.
Carglass Sweden
2016
Projektledare: Digital kundsida
UPPDRAG: En digital kundsida som möjliggör för kunder att beställa tid för rutbyte på kundens bil skulle etableras.
LÖSNING: En projektplan (inkl. Risklista) baserad på PPS togs fram som koordinerade utveckling, migrering, test och driftsättning där utvecklare från lösningsleverantören, leverantören av ERP-systemet och Carglass internt deltog. Förändringsledningsplan baserad på ADKAR togs fram. Aktiviteter genomfördes enligt plan, framdrift och risker följdes upp.
RESULTAT: Den digitala lösningen implementerades enligt plan med kvalitet enligt specifikation.
Referens: P. Danielsson, Nordic Digital Manager
Fonus
2016 - 2017
Verksamhetsutvecklare/Förändringsledare/Facilitator/Coach
UTMANING: Företaget hade behov av att effektivisera ett antal nyckelprocesser, strukturera om delar av den operativa organisationen samt förbättra logistikprocessen.
LÖSNING: Ett program med tre projekt sattes ihop med totalt ca 24 nyckelpersoner. Varje projekt arbetade agilt i 4-veckorssprintar där lösningar togs fram, testades i piloter och förbättrades. Även Förändringsledningsmetoden ADKAR och projektmodellen PPS användes.
RESULTAT: Effektiviseringar på ca 15 MSEK identifierades där ca 3 MSEK kunde effektueras under 2017.
Referens: Ola Särnholm, Regionchef och processägare
Kompletterande uppdrag:
Digitaliseringsplan: Mikael genomförde intervjuer av ledningen och tog fram underlag för en Digitaliseringsplan
Ekonomistyrningsverket (ESV) 2016
Verksamhetsutvecklare: Modern styrning IT/Digitalisering
UTMANING: ESV har en IT enhet med ett väldigt prioriterat uppdrag, regeringskansliets budgetsystem. Detta leder till att andra behov blir eftersatta. Frågetecken finns om organisation och arbetssätt är optimal utifrån krav och möjligheter.
LÖSNING: Via metoden ”Siktet, Läget, Målet, Vägen” intervjuades personal och ledning, analyser genomfördes (t.ex. organisationsdiagnos, förändrings-ledningsförmåga), benchmarking mot ”Best practice” och erfarenheter genomfördes.
RESULTAT: 1. En oberoende analys av nuläget som förankrades hos ledning och medarbetare. Denna nulägesbeskrivning accepterades av samtliga vilket innebar att det nu finns en samsyn.
2. En målbild baserad på kundönskemål, ESV:s förutsättningar, forskning och ”best practice” togs fram. En gapanalys gjordes mellan nuläge och målbild vilket presenterades för ledning, ledningsgrupp och medarbetare. Målbilden förankrades.
3. Ett förslag på prioriterade aktiviteter togs fram. Dessa förslag på aktiviteter och gapanalysen blev avstamp, i form av WS, för ESV att ta fram handlingsplanen för fortsatta arbetet. Beställaren var mycket nöjd med leveransen.
Beställare/Referens: Generaldirektör Mats Wikström.
Fonus
2016
Verksamhetsutveckling/Metodstöd: Förvaltningsledning
UTMANING: Säkra att det implementerade affärssystemet utvecklas och förvaltas så att systemet stöder företagets strategier och processer på mest effektiva sätt.
LÖSNING: En anpassad förvaltningsmodell baserad på PM3 utvecklades och implementerades där representanter från IT, ledningen och verksamheten deltar.
RESULTAT: En aktiv och väl fungerande förvaltning/utveckling av systemet och processen är etablerad med stort förtroende i organisationen.
Referens: Karin Högseth, Förvaltningsledare och Regionchef
Fonus
2016
Förändringsledare/programledare: införande affärssystem
UTMANING: En implementering av ett nytt affärssystem höll på att haverera.
LÖSNING: Mikael tog rollen som den nya förändrings- och programledaren för ett program som innehöll sex delprojekt. Uppdraget innebar att säkra att nya arbetssätt i verksamheten etablerades, ett nytt affärssystem implementeras och säkra att IT-avdelningen kunde ansvara för drift och underhåll. En utmanande tidsram sattes av ledningen.
RESULTAT: Systemet var i drift enligt plan, dokumentation på plats samt att IT och verksamhet tog över ansvaret för fortsatt drift. Ledningen var mycket nöjd med arbetet som genomförts.
Referens: VD Mikael Åbom.
IFL vid Handelshögskolan
2015
Utbildare/Workshop-ledare
Genomförande av 2-dagars ledningsutbildning utvecklad av Handelshögskolans. 20 stycken ledare deltog i utbildningen.
BiTA Service Management AB
2015 - 2016
Utbildare
Utbildare ledarskap och förändringsledning för IT-ledare
Utbildare förändringsledare för företag
AB Conductive
2015
Föreläsare
Föreläsare ”CPO Excellence” september 2015
Föreläsare ”Offentlig IT” oktober 2015
Carglass Sweden
2014 - 2016
Verksamhetsutveckling/Förändringsledare: Processutveckling
UTMANING:
1. I samband med implementering av ett nytt affärssystem så behövdes alla befintliga processer dokumenteras och de nya moduleras fram.
2. Då nytt affärssystem och reviderade processer skulle införas så ville ledningen säkra ett lyckat förändringsarbete där organisationen skulle på mest effektiva sättet förflyttas till det önskade läget.
LÖSNING
1. Mikael genomförde en workshop-serie där processmodulering för alla större processer i företaget har genomförts. Problem och förbättringsmöjligheter har dokumenterats.
2. Mätmetoder för att mäta effektiviteten i processer har identifierats
3. Ett nytt verksamhetssystem baserat på Ständiga förbättringar har etablerats.
4. ”To Be” processer har dokumenterats
5. Förvaltningsledningsmodell har etablerats
RESULTAT:
Samtliga fem faser enligt Sure Step modellen är genomförda. Affärssystemet implementerades enligt plan. Ledningen för Carglass Sweden är väldigt nöjda.
Referens: Arne Berger, CFO
Vattenfall IT
2014 - 2015
Verksamhetsutvecklare/instruktör: Lean IT
UTMANING:
Kunden önskade att bredda Lean-implementationen inom Vattenfall IT. Vattenfall IT har över 1000 medarbetare och processerna är starkt kopplat till Vattenfalls övriga processer.
LÖSNING:
1. Fler piloter genomfördes där Mikael hade rollen som metodexpert
2. Mikael ansvarade för utbildning i Lean och Change Management för cheferna på mellannivå och för nya och gamla förbättringsledare. Utbildningen baseras på Lean leadership.
3. Mikael stöttade projektet vid utbildning av Lean för samtliga deltagare i nya pilotprojekten.
4. Mikael ledde en serie av workshops med ett av projektteamen där eskalerings-och styrningsmodell togs fram.
5. Mikael ledde en serie workshops med förbättringsledare och chefer som ledde till ett ramverk med planer för att säkra att arbetet med Ständiga förbättringar fortsätter och utvecklas inom aktuell del av Vattenfall IT.
6. Utvärdering och analys av pilot-projektet.
7. Mikael fortsätter coacha förbättringsledare och chefer i det fortsatta arbetet.
RESULTAT:
1. En enhet har ett fungerande medarbetardrivet förbättringsarbete baserat på Lean.
2. Ett ramverk är framtaget som beskriver hur Vattenfall IT ska driva Ständiga förbättringar med egna resurser. Detta dokument beskriver också hur övriga enheter inom Vattenfall IT ska etablera Ständiga förbättringar inom sina respektive enheter men också ur ett processperspektiv.
3. Cirka 30 personer har tillgodogjort sig högre kompetens inom Lean medan betydligt större antal har varit involverade i arbetet med Ständiga förbättringar
Socialstyrelsen
2014
Workshop-ledare genomförande leanspel
Ledare vid leanspel för ca 20 personer.
Vattenfall IT-Client Services
2014
Projektledare: Lean-pilot
UTMANING:
Vattenfall och avdelning Client Services inom IT, stod inför större förändringar där nya krav ställdes på ökad effektivitet. Uppdraget var en del i utvecklingen av en gemensam modell för att skapa, struktur och tydlighet i arbetet med hjälp av Lean.
LÖSNING: En pilot genomfördes dels som ett led att testa metoden men också som ett led i förändringsledningsarbetet.
RESULTAT: Piloten blev lyckad med ur båda perspektiven. Förbättringar av metoden identifierades och infördes samt att piloten blev det goda exemplet att använda i förbättringsarbetet.
Trafikverket Stockholm
2014
Lean coach och förändringsledare
UTMANING:
Kunden skulle införa ett arbetssätt baserat på lean inom en enhet.
LÖSNING:
1. Rollen var initialt som Förändringsledare för att gradvis lämna över detta ansvar till en intern förändringsledare. Därefter agerade Mikael som coach åt förändringsledaren.
2. Processer definierades utifrån Value Stream Mapping (VSM).
3. Lämpliga lean verktyg och metoder infördes.
RESULTAT
1. Ledtider för processen kortades avsevärt.
2. Ett ökat involverande och bättre kommunikation i processen förbättrade kvalitén.
3. Förändringsledaren och förändringsteamet ökade sin kompetens inom lean och förändringsarbete
Evry
2013 - 2014
Utredare/Verksamhetsutveckling: Utvärdering nytta av nytt affärssystem
Värdering om projekt- och effektmålen kopplade till verksamhetsnyttan hade uppnåtts samt vid avvikelse rekommendera process- eller systemförbättringar i affärssystemet.
Novare Academy
2013
Utbildare: Förändringsledning och ledarskap
Genomförde utbildning i förändringsledning för kunder till Novare Academy.
Posten Norden
2013
Projektledare: Införande LEAN Portföljhantering
UTMANING: En större enhet inom företaget önskade bättre kontroll över projektportföljen för att uppnå en bättre verksamhetsstyrning.
LÖSNING: Samtliga pågående projekt och aktiviteter identifierades, avdelningarnas funktions- och processansvar säkerställdes i enlighet med verksamhetsstrategin samt en portföljhanteringsmodell togs fram. 27 personer deltog i projektet som sträckte sig över tre månader.
RESULTAT: Samtliga kvalitetsmål nåddes och ledningsgruppen godkände portföljhanteringsmodellen. Uppdragsgivaren gav omdömet ”Skitbra” och modellen implementerades under hösten 2013.
Kavli
2013
Verksamhetsutvecklare/Utbildare: Implementering projektstyrningsmodell
UTMANING: Kunden hade problem med att få sina projekt att genomföras enligt tidsplan och budget samt att nå önskade projekt- och effektmål.
LÖSNING:
1. Utveckling och Implementering av ny projektmodell och projektstyrning samt utbildning av presumtiva projektledare (ca 15 st.) och projektmedlemmar. En struktur med ständiga förbättringar av projektmodell och erfarenheter fastställdes också.
2. Utbildning av ledningsgrupp i styrgruppsarbete med syfte att uppnå en bättre verksamhetsstyrning och prioritering av projekt.
RESULTAT: Portföljhanteringen är nu harmoniserade med övergripande strategier. Projekten styrs och drivs enligt samma modell vilket skapar trygghet, strukturkapital och bättre styrning.
Alla projektdeltagare förstår hur projekt ska drivas, hur risker ska hanteras och framgångsfaktorer för lyckade projekt. Detta har resulterat i högre kvalité på projekten.
Bactiguard
2011 - 2012
Projektledare/Förändringsledare: Implementering av Affärssystem
UTMANING: Nytt affärssystem skulle implementeras i baserat på tidigare utförd förstudie.
LÖSNING: Projekt upprättades och genomfördes baserat på PPS-projektmodell. 16 personer deltog i projektet som sträckte sig över fem månader.
RESULTAT: Affärssystemet blev implementerat i enlighet med de krav och önskemål som identifierades i förstudien. Projektet levererades i enlighet med budget och överenskomna kvalitetsmål.
Ericsson Radio Design
2011 – 2013
Programledare: Implementering Lean R/D process
UTMANING: En ny produktutvecklingsprocess skulle införas baserad på Lean-principerna. Den berörda enheten hade ca 1000 medarbetare
LÖSNING: Projektet ansvarade bland annat för att arbeta fram helt nya processer, påbörja införandet av Lean både kulturellt, dess principer och dess verktyg. Projektet innehöll ett stort antal pilotprojekt där processer, metoder och verktyg testades. Dessutom innebar uppdraget ett omfattande förändringsledningsarbete. Förändringsarbetet baserades på ADKAR metodiken. Programmet hade fyra projektledare och drygt 50 projektmedlemmar. Mikael var programledare och förändringsledare under ca 18 mån.
RESULTAT: Projektet levererades i enlighet med målen i projektplanen Fas 1. Mikael fick förtroende att upprätta projektplan och aktivitetsplan för Fas 2. Kunden var mycket nöjd.
Dustin
2011
Programledare: Verksamhetsutveckling inför nytt affärssystem
UTMANING: Kunden hade behov av en omfattande förstudie inför en implementering av Dynamics AX-affärssystem.
LÖSNING: Huvudprojektledare för en omfattande förstudie innehållande bl.a.: verksamhetsanalys, prestandaanalys, framtagande av ny IT-arkitektur och testplaner, nyckeltalsanalys, framtagande av ”To Be- processer” och dess behov av IT-stöd, framtagande av projektplan för implementering. Underlag för hur IT-avdelningen skulle arbeta med fortsatt förvaltning och utveckling togs fram.
Mikael var programledare för fem projekt med ca 50 personer som sträckte sig över fyra månader.
RESULTAT: Ett omfattande och bra underlag togs fram i enlighet med projektplanen vilket var den nödvändiga dokumentationen inför implementeringsprojektet.
Bactiguard
2011
Verksamhetsutvecklare: Förstudie nytt affärssystem
UTMANING: Det nystartade företaget hade behov av ett affärssystem.
LÖSNING: En förstudie genomfördes för att identifiera vilka anpassningar som behövde göras i det valda affärssystemet. Det innebar att samtliga berörda ”To Be processer” togs fram i WS-form. 14 personer var involverad i projektet som sträckte sig över 2 månader.
RESULTAT: Projektet levererades på tid och enligt budget. De framtagna underlagen var i enlighet med de definierade behoven.
Indexator AB - Industriföretag skogsteknik
2011
Projektledare: Nya kundprocesser och nytt CRM-system
UTMANING: En ny kundhanteringsprocess skulle utvecklas och ett nytt CRM-system som skulle stödja processen skulle kravställas, specificeras och implementeras.
LÖSNING: Ett implementeringsprojekt genomfördes baserat på projektmodellen PPS där nya verksamhetsprocesser utvecklades samt krav- och designspecifikationer togs fram. Cirka 8 personer var involverade i projektet som sträckte sig över fyra månader.
RESULTAT: Projektet genomfördes enligt budget och tidplaner samt att projektmål nåddes enligt plan.
Evry/Systeam
2011
Instruktör: Processorientering
UTMANING: Konsulter inom företaget behövde ökad processförståelse.
LÖSNING: Endagars utbildningar av konsulter i mindre grupper genomfördes.
RESULTAT: Mycket bra utvärderingar från deltagarna.
HL Display
2010 - 2011
Projektledare/Förändringsledare: Ny portföljhanteringsprocess
UTMANING: Kunden hade stora utmaningar att genomföra de stora antalet projekt på tid, enligt budget och att nå sina projekt- och effektmål. Dessutom fanns en oklarhet mellan affären och IT.
LÖSNING: IT Governance reviderades och en ny portföljhanteringsmodell utvecklades och implementerades. Modellen stödde också en uppföljning av kassaflöde i enlighet med önskemålen från Ekonomifunktionen. Ledningsgruppen utbildades i denna modell.
En ny bättre och enklare projektmodell (baserad på PPS) infördes. Projektledningsutbildning inklusive genomgång av nya projektmodellen genomfördes med berörda.
Mikael arbetade tillsammans med en projektgrupp på sex personer fram portföljhanteringmodellen och projektmodellen. Mikael satt sedan under fem månader, som ansvarig för implementation av projektmodell och portföljhanteringsmodell.
RESULTAT: Tydligheten i projekten ökade vilket gav ökad effektivitet och förbättrad NMI. Ledningen fick bättre möjlighet till styrning, prioritering och uppföljning. Tydliga besparingar genom att icke försvarbara projekt lades ned.
Indexator AB- Industriföretag skogsteknik
2010
Projektledare: Processutveckling och systemspecificering
UTMANING: Kunden hade en bristfälligt fungerande kundhanteringsprocess.
LÖSNING: Processen dokumenterades, en önskad process identifierades samt övriga förutsättningar och behov togs fram tillsammans med kunden. 12 personer var involverad i projektet.
RESULTAT: Nya fungerande processer kunde implementeras och ett CRM-system utifrån kundens behov och förutsättningar identifierades och beslutades.
Systeam Mälardalen
2009
Interimschef: Tillförordnad VD för IT-bolag
UTMANING: Ett företag med ca 25 medarbetare genererade varje månad stora negativa resultat.
LÖSNING: Omstrukturering av kostnadsbilden, förändrad säljprocess samt omorganisering. Uppdraget varade i sju månader.
Arbetade nära koncernens HR-avdelning och förhandlade med fackliga föreningar.
RESULTAT: Vände på 8 månader ett resultat på – 500 TSEK/månad till vinst med bra plattform till att ta avstamp mot bra plusresultat.
Mekonomen
2009
Projektledare: Utveckling lagerstyrningsprocess
UTMANING:
– Utvärdera gapet mellan nuläge och en önskad optimal lagerstyrning inom Mekonomen. Kritiska procedurer och rutiner ska tas fram baserade på ledningens policybeslut och affärssystemets möjligheter.
– Identifiera konsekvenserna för denna logistiklösning vid en eventuell implementering av nytt affärssystem i de tre nordiska länderna.
LÖSNING:
1.konceptuell lösning för Norden innehållande bland annat lagerstyrningsmodell, inventerings- och returhanteringsprocedurer arbetades fram.
2. ”To be” processer arbetades fram
3. Identifierade krav inför implementering av nytt affärssystem.
RESULTAT: En tydlig målbild för den fortsatta utvecklingen av logistikprocessen godkändes av ledningen
Distributionsbolag
2009 - 2010
Projektledning: Hantering havererat affärssystem-projekt
UTMANING: Rätta upp ett affärssystemprojekt som havererat
LÖSNING: Nystart både mentalt och strukturellt för projektteamen hos både kund och leverantör. Tydliga kravspecifikationer upprättades och godkändes av båda parter.
RESULTAT: Relationen mellan kund och leverantör normaliserades. Leveranser genomfördes i enlighet med avtal och specifikation.
Samhall
2008 - 2009
Projektledning: Utveckling planeringsprocess
UTMANING: Skapa processer, samarbetsformer och systemstöd för en bättre och mer framåtriktad planering av resurser och uppdrag.
LÖSNING: Projektet genomfördes i enlighet med PPS där många individer från olika funktioner deltog. Arbetet bedrevs i hög grad i form av workshops.
RESULTAT: Nya processer implementerades, forum och kommunikation upprättades kravspecifikation för stödsystem dokumenterades.
Samhall
2008
Projektledning: Tjänste- och verksamhetsutveckling
UTMANING: Ett behov av tjänsteutveckling hade identifierats.
LÖSNING: Ett projekt upprättades enligt företagets projektmodell där tjänsten och, processen utvecklades. Cirka 25 personer var involverad i projektet som sträckte sig över fem månader.
RESULTAT: Tjänsten utvecklades enligt insamlade kriterier från berörda intressenter och kravspecifikation för ett IT-baserat stödsystem togs fram och dokumenterades. Processen blev sedermera implementerad.
SAS Flight Academy
2006
Projektledning: Utveckling och implementering IT Governance
UTMANING: Oklara processer mellan verksamhet och IT samt bristande förmåga att prioritera mellan olika projekt.
LÖSNING: En IT Governance och Portföljhanteringsmodell etablerades vilket bland annat innebar etablering av ett Projektkontor
RESULTAT: Bättre prioritering av företagets resurser samt ökad tydlighet ut i organisationen.
SAS Flight Academy
2004 - 2005
Projektledning: Implementering nytt verksamhetssystem
UTMANING: Företaget ville ta ytterligare ett steg i kundnöjdhet och öka lönsamheten ytterligare.
LÖSNING: Implementera ett nytt verksamhetssystem baserat på Lean. Ca 170 medarbetare var involverad under en period av 1,5 år. Mikael var delprojektledare och medlem i styrgruppen.
RESULTAT: Företaget blev ISO 9001 certifierat och kvalitetssystemet blev godkänt av Luftfartsmyndigheterna. NKI ökade avsevärt inom flera områden, Lönsamheten ökade samt att medarbetarindex förbättrades.